En eksotisk togreise på Madagaskar
Vil du ta toget «dit pepper’n gror,» skal du ta togturen fra Fianarantsoa til Manakara! Det er en eksotisk togreise på Madagaskar, som du knapt kan forestille deg. Det er mer enn bare en reise; det er en uforglemmelig opplevelse, ja, en oppdagelsesferd gjennom Madagaskars fine natur og kultur. Fra høylandets bølgende åser til kystens tropiske strender, vil denne togreisen gi deg minner for livet. Velkommen ombord på en av verdens mest unike togturer!
«Jeg fikk min første togtur mellom Fianarantsoa og Manakara som 6-åring. Siden har det blitt mange turer. Og hvordan har utviklingen vært; jo, vognene blir eldre og eldre, avgangene færre og færre og reisetiden lenger og lenger! Men opplevelsene er like store som før!» (Per Ørjan Aaslid)
Jernbanens historie
Jernbanen mellom innlandsbyen Fianarantsoa og havnebyen Manakara, kjent som FCE-linjen (Fianarantsoa-Côte Est), ble bygget av den franske kolonimakten fra 1926 til 1936. Hvert år ble ca. 5.000 menn beordret til manuelt og tungt tvangsarbeid for å bygge banen, og i løpet av den ti år lange byggeperioden skal 5-10.000 anleggsarbeidere ha miste livet under tøffe forhold og i et ugjestmildt klima. Banen er smalsporet, slik mange jernbaner var i Europa og spesielt i Alpene rundt århundreskiftet. Jernbaneskinnene hentet franskmennene i Alsace, og de var produsert i Tyskland så tidlig som i 1893. Senere fikk FCE flere utdaterte jernbanevogner og annet materiell fra Europa. Jernbanen ble konstruert for å transportere kaffe, vanilje, bananer, letchy og andre produkter fra høylandet og de frodige regnskogsområdene til havnebyen Manakara på østkysten.
Togturens reisetid og komfort
Går vi tilbake til gode gamle dager, var det to togavganger i hver retning hver dag, og reisen tok ca. 8 timer. I dag er reisetiden estimert til mellom 12 og 16 timer. Det er behovene og folkelivet underveis som er avgjørende og viktig, ikke når man kommer frem til endeholdeplassen. Togturen er det motsatte av en moderne ekspresstur; reisen er langsom, men det gir deg også tid til å ta inn alle inntrykkene. Vognene er enkle, men har en nostalgisk sjarm med trebenker og åpne vinduer som gir frisk luft og panoramautsikt. Serveringen skjer som nevnt gjennom togvinduet på perrongen i de mange landsbyene. Om 12-16 timer er litt lenge uten toalett, så finnes det alltid en skog i nærheten av stasjonen – og hvert stopp varer lenge nok til at man kan unne seg en skogstur! Ja, en eksotisk togreise på Madagaskar er ikke som andre togturer!
Noen fakta om jernbanen fra Fianarantsoa til Manakara
- Lengde: 163 km
- Høydeforskjell: 1200 meter
- Antall tunneler: 48
- Antall broer: 61
- Høyeste bro: 40 meter
- Anleggsperiode: 10 år
- Bratteste stigning: 3,66 %
Stor betydning for lokalbefolkningen
Den helt spesielle jernbanestrekningen har alltid spilt en svært viktig rolle for folket som bor langs jernbanen, både som transportmiddel og livline – så sant toget går! Den forbinder 17 avsidesliggende landsbyer med omverdenen, og frakter frukt, grønsaker og husdyr til markeder og hjem. For bøndene er toget ofte den eneste muligheten de har for å få landbruksproduktene sine sendt til et marked i byen. Fra tid til annen blir veiforbindelsen mellom kysten og innlandet ødelagt av tropiske stormer og flomregn. Da har jernbanen vært redningen. I senere tid har turister for alvor oppdaget FCE som en eksotisk togreise på Madagaskar!
Folkeliv på stasjonene
Når toget kommer, og tonnevis av tropisk frukt skal lastes om bord for hånd, blir enhver liten landsby er folkerikt marked. Selv om de færreste noen gang får være med på den eksotiske togreisen, så er det likevel stor stemning når toget kommer. Barna løper ved siden av toget og vinker. Unge og gamle samles for å hilse. Praten går, siste nytt lar seg høre, og når kvelden kommer kan gode historier om «sett og hørt» deles rundt grua i de tusen hjem. Lokale selgere strømmer til og tilbyr alt fra nygrillet mais og stekte bananer til kaffe, kaker og tropisk frukt. Det er en fantastisk mulighet til å prøve lokale delikatesser, kommunisere med hender og smil og ikke minst ta noen gode blinkskudd i et herlig folkeliv.
Store naturopplevelser på togturen
Fra Fianarantsoa, som ligger på et platå omgitt av fjell, begynner den eksotiske togreisen gjennom frodige åser og daler. Rismarker i nydelige terrasser farger landskapet grønt, og etter hvert som toget beveger seg nedover, blir vegetasjonen tettere med tropisk regnskog.
Turen fra Fianarantsoa til kysten har en nedstigning på 1200 meter. Toget snor seg nedover gjennom frodig, tropisk regnskog og vakre daler. Noen steder fosser vannet nedover steinete klipper og man passerer flere imponerende fosser. Ikke mindre enn 58 tunneler ble bygget for å få jernbanen frem gjennom det svært kuperte landskapet, som den norske misjonæren og forfatteren Johannes Einrem, døpte til vaffellandskap.
Forskjellen på Fianarantsoa og Manakara
Fianarantsoa: Denne byen er et kulturelt senter, kjent for sine skoler og utdanningsinstitusjoner. Byen er regionhovedstad og den største byen i Betsileo-stammen. Innlandsbyen Fianarantsoa ligger på ca. 1200 moh, omgitt av fjell. Her møtes de fuktige luftmassene fra østkysten og den tørre luften fra vest, og det gir et svært skiftende klima. Gamlebyen, med sine historiske bygninger og kirker, gir en følelse av historie og tradisjon. Byen har hoteller for enhver smak. Jeg har bodd på mange av dem og har mine anbefalinger.
Manakara: I kontrast til Fianarantsoa, er Manakara en sjarmerende kystby med palmer, sandstrender og et tropisk klima. Byen er mindre formell og har en avslappet atmosfære. Manakara-elven møter Det indiske hav her, og du kan utforske den spesielle Pangalana-kanalen, som følger østkysten fra Toamasina til Farafangana. Byen har flere koselige bungalow-hoteller. Jeg trives best hos Gerard og Patricia på Hôtel La Vanille.
Tips til din eksotiske togreise på Madagaskar
- Forbered deg på at turen kan ta sin tid: Selv om toget starter presis, så kan det godt bli forsinket i løpet av turen, så ta med en god bok eller musikk for underholdning.
- Kamera: Det er utallige muligheter for fantastiske bilder, så sørg for at kameraet er ladet.
- Lokale delikatesser: Ikke gå glipp av sjansen til å smake på lokale spesialiteter som selges underveis. Frukt som kan skrelles er nok likevel det tryggeste valget for magen.
- Mat og drikke: Selv om det er mye å få kjøpt på stasjonene, så er det lurt å ha med en god matpakke og rimelig med drikke.